A húgycső diverticulum egy olyan kiemelkedő zsákocskaszerű képződmény a húgycső falában, amely a húgycső belsejében képződik, és folyadékot vagy vizeletet tartalmazhat. Ez a rendellenesség általában a húgycső elzáródása vagy gyengesége miatt alakul ki. A paraurethralis ciszta pedig egy hasonló zsákocskaszerű képződmény, de ez a húgycső közelében, a nők húgycsőnyílásának környékén helyezkedik el.

Tünetei

A húgycső diverticulum és a paraurethralis ciszta tünetei általában a következők:

• Vizeletürítési nehézségek: A rendellenesség következtében a vizelet elakadhat a diverticulumban vagy cisztában, ami nehezítheti a vizeletürítést.
  • Gyakori hólyagfertőzések: Az elzáródás vagy a vizelet pangása miatt gyakrabban jelentkezhetnek hólyagfertőzések.
  • Vizeletcsepegés: A húgycső diverticulum vagy paraurethralis ciszta miatt előfordulhat, hogy a vizelet akaratlanul szivárog a húgycsőből.

Hajlamosító tényezők

• Húgycső fertőzés: A húgycső fertőzései növelhetik ezeknek a rendellenességeknek a kialakulásának kockázatát.
  • Húgycső traumatikus sérülése: Korábbi sérülés vagy műtét a húgycső területén hajlamosíthat a diverticulum vagy ciszta kialakulására.
  • Húgycső anatómiai eltérések: Bizonyos születési rendellenességek vagy strukturális eltérések a húgycsőben hajlamosíthatnak ezeknek a rendellenességeknek a kialakulására.

A női húgycső diverticulum, húgycső melletti (paraurethralis) ciszta műtéti kimetszése

• A Déli Klinikán elvégzett húgycső melletti ciszta műtéti kimetszése előtt magánkórházunk urológus szakorvosa az előzetes urológiai szakorvosi vizsgálat során a beteg fizikális vizsgálata mellett áttekinti a beteg kórelőzményét (korábbi és jelenlegi betegégeit, kezeléseit, műtéteit), részletesen elmagyarázza a húgycső melletti ciszta kezelési lehetőségeit, megbeszéli a műtét menetét és a javasolt műtéti érzéstelenítés típusát
  • Urológiai központunkban minden műtéti beavatkozás egyedi és személyre szabott, azaz az alkalmazott műtéti technológia változhat a húgycső melletti ciszta súlyosságától, kiterjedésétől, a beteg általános állapotától, társbetegségeitől, preferenciáitól, az urológus szakorvos szakmai javaslataitól, preferenciáitól és egyéb tényezőktől is
  • A húgycső melletti ciszta műtéti kimetszése során alkalmazott fájdalomcsillapítás, műtéti érzéstelenítés megválasztásánál klinikánk urológus és aneszteziológus szakorvosai a húgycső melletti ciszta súlyossága (kiterjedése) mellett figyelembe veszik a beteg egyéni érzékenységét és a beteggel történt egyeztetés alapján határozzák meg a műtéti fájdalomcsillapítás és érzéstelenítés módját.

Amennyiben magánkórházunkban a húgycső melletti ciszta műtéti kimetszése helyi érzéstelenítésben került elvégzésre akkor a Páciens a műtétet követően általában 15-30 perc megfigyelést követően távozhat.

Ha a húgycső melletti ciszta műtéti kimetszése altatásban (általános érzéstelenítésben) került elvégzésre akkor a műtétet követően általában 4-6 órás megfigyelés szükséges.

A húgycső melletti ciszta műtéti kimetszését követő teendőkről, a szakszerű seb ellátásról, sebkezelésről, a potenciálisan szükséges műtét utáni fájdalomcsillapításról, a javasolt kontroll vizsgálatról, utógondozásról, a műtétet követő felépülést, gyógyulást elősegítő életmódról urológus szakorvosaink és szakképzett ápolóink részletes tájékoztatást nyújtanak.

A húgycső melletti ciszta műtéti kimetszését követően célszerű figyelmet fordítani az alábbiakra:

1. Megfelelő sebkezelés: kérjük, hogy urológus szakorvosunk, vagy szakápolónk javaslatai alapján a fertőzés(ek) megelőzése és a minél gyorsabb gyógyulás elősegítése miatt fordítson kiemelt figyelmet a műtéti seb tisztántartására és fertőtlenítésére!
  2. A műtét utáni regeneráció és sebgyógyulás elősegítésére célszerű korlátozni a túlzott fizikai terhelést, megerőltető testmozgást és a szexuális tevékenységet.
  3. Amennyiben a műtét után enyhe fájdalom, érzékenység vagy kellemetlenség tapasztalható a műtéti területen akkor alkalmazza az urológus szakorvos által javasolt fájdalomcsillapítót vagy helyi érzéstelenítőt a fájdalom megszüntetésére. Ha azonban súlyosabb fájdalom jelentkezik, vagy a fájdalomcsillapító hatására sem enyhül a fájdalom, esetleg vérzés, vagy gyulladás (a seb környéke pirossá, meleggé, fájdalmassá válik, hőemelkedés vagy láz) alakul ki, akkor célszerű felkeresni kezelőorvosát.

A húgycső melletti ciszta műtéti kimetszését követő felépülési idő változó lehet és függ a beavatkozás méretétől, a szervezet gyógyulási képességétől és más egyéni tényezőktől. Mivel a várható konkrét felépülési idő és az utógondozás részletei az adott Pácienstől és az urológus, proktológus, nőgyógyász szakorvos által alkalmazott eljárásoktól függenek ezért fontos, a kezelő szakorvossal történő konzultáció és a szakorvosi javaslatok pontos betartása a műtét utáni teendőkről, a javasolt kontroll vizsgálat(ok)ról és a gyógyulási folyamatról!

IDŐPONTFOGLALÁS KONTROLL VIZSGÁLATRA

alap urológiai szakorvosi és ultrahang vizsgálat

urológiai kontroll szakorvosi vizsgálat