Prosztatarák központ

A prosztatarák a férfiak 2. leggyakoribb rosszindulatú daganata és az 5. leggyakoribb halálok világszerte. (9 amerikai férfiból 1-nél diagnosztizálnak prosztatarákot valamikor az élete során).

Ráadásul a prosztatarák a várható élettartam növekedésével a férfiak egyre nagyobb hányadát érinti, mivel előfordulása az életkorral emelkedik.

Magyarországon évente mintegy 4500 férfinél diagnosztizálják és mintegy 1300 beteg halálát okozza évente.

Fontos tudni, hogy a prosztatarák a fiatal férfiakat is érintheti. Ráadásul az 50 év alatti férfiak prosztatarákja gyakran agresszívabb, gyorsabban terjedhet, ami megnehezíti a kezelését. Mind genetikai tényezők, családi halmozódás mind pedig az életkor és az életmód hozzájárulhat a kialakulásához.

A prosztatarák tünetmentesen alakul ki és növekszik, ezért korai felismerése, gyakorlatilag csak szűrővizsgálattal lehetséges! Valójában a legtöbb beteg a rutin szűrés során tudja meg, hogy prosztatarákja van.

A korai stádiumban felismert és megfelelően kezelt prosztatarák eredményesen gyógyítható, a betegek 5 éves túlélés csaknem 100% (!), míg az előrehaladott, távoli szervekben áttéteket képező prosztatarák esetében az 5 éves túlélési arány mindössze 28%.

Így a prosztatarák korai felismerése életmentő lehet - a ma prosztatarákos betegséggel diagnosztizált férfiak csaknem 100 százaléka 5 év múlva is életben lesz!

A prosztatarák diagnózisa mindenkit váratlanul ér és sokkoló hatású, ugyanakkor azt is érdemes tudni, hogy a legtöbb férfi túléli a prosztatarákot, különösen akkor, ha a felfedezésekor a rák még kizárólag a prosztatán belül van.

A magasabb rizikójú betegek életkilátásai is jelentősen javíthatóak a megfelelő után követéssel és az egyénre szabott terápiával. A prosztatarák előrehaladott stádiumában a kezelés célja, hogy a beteg életét – akár évekkel – megfelelő életminőség mellett meghosszabbítsuk.

A prosztatarák sokszor és hosszú ideig egyáltalán nem okoz panaszokat. Tünetei hasonlóak lehetnek más betegségek - például a prosztatagyulladás, a jóindulatú prosztata megnagyobbodás, vagy a hiperaktív hólyag – tüneteihez.

A hagyományos, standard prosztatarák szűrővizsgálat gyorsan és egyszerűen elvégezhető: egy laboratóriumi és egy urológiai vizsgálatból áll.  A laboratóriumi vizsgálat során meghatározzák a vérben a prosztata mirigysejtjei által termelt fehérje Prosztata Specifikus Antigén (PSA) mennyiségét, amely prosztatarák esetében emelkedett lehet. A standard prosztatarák szűrővizsgálat másik elemeként az urológus a végbélen keresztül fizikálisan megvizsgálja, megtapogatja a prosztatát.

Érdemes tudni azonban, hogy a PSA szintet több tényező is befolyásolhatja (PSA szint emelkedést okozhat a jóindulatú prosztata megnagyobbodás (amelynek az előfordulási gyakorisága szintén az életkorral emelkedik), a húgyúti és a prosztata gyulladások, a magömlés, a kerékpározás, bizonyos gyógyszerek, ugyanakkor gyógynövény keverékek, illetve bizonyos gyógyszerek csökkenthetik a PSA szintet) ami miatt fontos, hogy a szűrővizsgálatot végző urológus szakorvost pontosan tájékoztassa, hogy milyen gyógyszereket és gyógynövényeket szed.

Mindezek miatt az emelkedett PSA érték önmagában nem jelenti azt, hogy a betegnek prosztatarákja van, de a prosztatarák gyanú miatt mindenképpen szükséges urológiai szakvélemény, mert ha más ok nem magyarázza a magasabb értéket, akkor további kivizsgálás szükséges.

Prosztatarák stádiumai és kezelési lehetőségei

A prosztatarák kezelését több tényező is befolyásolja, függ a daganat típusától, biológiai viselkedésétől, stádiumától, a beteg általános állapotától, társbetegségeitől stb.

A prosztatarák stádiumait 0-tól IV-ig terjedő római számokkal jelzik. Az I. stádiumban a prosztatarák csak a prosztatában van, mikroszkopikus méretű, rektális digitális vizsgálattal nem érezhető. A II. stádiumban már nagyobb méretű a prosztatarák, de még nem terjed a prosztatán kívülre. A III. stádiumban a rák már a prosztatán kívülre, a környező szövetekre, szervekre (pl. ondóhólyag) is átterjedt. A legmagasabb stádium - IV. stádium - olyan prosztatarákot jelez, amely a test távoli területein lévő nyirokcsomókra vagy szervekre (csontok, máj, tüdő stb) is ráterjedt.

A prosztatarák kezelése magában foglalhatja:

• a prosztatarák műtéteket a rákos sejtek eltávolítására
  • a sugárterápiát – ez lehet külső vagy belső sugárkezelés
  • a hormon kezelést
  • a kemoterápiás kezelést
  • egyéb új típusú kezelési lehetőségeket klinikai vizsgálatok keretei között