A here visszértágulat, varikokele a herezacskó belsejében elhelyezkedő vénák tágulata egy igen gyakori rendellenesség. A herezacskó belsejében lévő vénák megnagyobbodnak, kitágulnak. (vastagabbak, mint a normális here vénák).

A here visszértágulat, here visszeresség (varikokele) kialakulása

A here visszértágulat, varikokele igen hasonló a szervezetben más helyen jelentkező vénák tágulatához, mint például az alsó végtag visszér tágulata. A here visszértágulat, varikokele általában fájdalommentes, időnként a herében minimális húzójellegű fájdalmat illetve diszkomfort érzést okoz, mely időnként jelentkezik, majd spontán elmúlik.

Bizonyos esetekben a here visszértágulat, varikokele befolyásolhatja a megtermékenyítő képességet, a férfiak meddőségének egyik gyakori okozója lehet. A varikokele miatt elvégzett műtét javíthatja a megtermékenyítő képességet

A here visszértágulat, varikokele bárkinél előfordulhat, akinek heréje van, bármilyen életkorban jelentkezhet. Sok eset veleszületett rendellenesség. A here visszértágulat, varikokele az Egyesült Államokban az összes férfi és ember 15-20%-át érinti  – körülbelül 1 az 5-ből. A legtöbb here visszértágulatban szenvedő embernél a bal oldalon fordul elő. Ritkábban néha a jobb oldali herezacskót vagy mindkét oldalt érintheti.

Sokszor ismeretlen okból alakul ki a here visszértágulat, varikokele. Előfordulhat, az is hogy egy hibás „billentyű” (vagy szelep) miatt alakul ki az ondózsinór bizonyos vénáiban. Ezek a vénák szállítják a vért a herékből a test többi részébe. A billentyű „be/ki kapcsolóként” működik. Ha egy billentyű nem úgy működik, ahogy kellene, felesleges vér halmozódhat fel a herevénákban. Idővel ez a meghibásodás a vénák megduzzadását okozza.

A here visszértágulat, varicocele betegség

A here visszértágulat, varikokele gyakran nem okoz tüneteket. Leggyakrabban az alábbi
panaszok fordulhatnak elő:

• Tompa herefájdalom vagy herezacskó-fájdalom, amely gyakran enyhül, ha lefekszik.
  • Bizonyos tevékenységek, például kerékpározás vagy órákig tartó lábon fekvés után rosszabbodó tünetek.
  • Duzzadt here vagy herezacskó.
  • Méretváltozások vagy eltérések a herékben.
  • Férfi meddőség (egy év próbálkozás után képtelenség a fogantatásra)
  • Kis csomó, vénás kötegek az érintett herék felett.

Here visszértágulat, here visszeresség (varikokele) diagnosztikája és kezelése

A here visszértágulat, here visszeresség (varikokele) diagnosztikájában az urológiai szakorvosi (fizikális) és ultrahang vizsgálat alapvetően fontos, amely a herezacskó megtekintéséből, megtapintásából és ultrahangos vizsgálatából áll. A vizsgálat befejezése után az urológus szakorvos részletes tájékoztatást ad a betegnek az állapotáról, a különböző kezelési illetve műtéti lehetőségekről is. Szintén  megbeszélésre kerülnek  a here visszértágulat, here visszeresség (varikokele) műtéthez szükséges laboratóriumi, illetve egyéb kiegészítő vizsgálatok, a műtéti érzéstelenítés javasolt lehetőségei, típusai, a here visszértágulat, here visszeresség (varikokele) műtét lehetséges szövődményei, az otthoni ápolási teendők, a gyógyulás szakaszai és a gyógyulás során felmerülő esetleges problémák. A felvilágosítás során elhangzik minden információ, amely szükséges a beteg számára annak eldöntéséhez, hogy milyen kezelési módot vagy milyen műtéti megoldást válasszon a here visszértágulat, here visszeresség (varikokele) gyógyítására.