A mellékhere gyulladása, más néven orchitisz, a herezacskóban található mellékherek gyulladását jelenti. A mellékhere eltávolítása, más néven epididimectomia, olyan sebészeti beavatkozás, amely során a mellékhere (epididimisz) részleges vagy teljes eltávolítása történik.

A mellékhere gyulladás tünetei

• Fájdalom és kellemetlen érzés a herezacskóban: Ez lehet enyhe vagy erős fájdalom, amely egy vagy mindkét hereben jelentkezhet.
  • Duzzanat és vörösség: A herezacskó duzzadt lehet és érintésre érzékeny lehet.
  • Láz: A mellékhere gyulladása általában lázzal járhat és általános rossz közérzet is kísérheti.
  • Húgyúti tünetek: Néha a mellékhere gyulladása húgyúti tüneteket is okozhat, például gyakori vizelést, égő érzést vagy fájdalmat vizeléskor.

Előfordulása és hajlamosító tényezők

A mellékhere gyulladásának (orchitisz) kialakulásában számos hajlamosító tényező játszhat szerepet:

• Szexuális úton terjedő fertőzések: A leggyakoribb oka a mellékhere gyulladásának a chlamydia és a gonorrhoea nevű bakteriális fertőzések, amelyek szexuális érintkezéssel terjednek.
  • Húgyúti fertőzések: Bizonyos húgyúti fertőzések, például hólyaghurut vagy prosztatagyulladás terjedhetnek a mellékherékhez is és okozhatnak gyulladást.
  • Vírusfertőzések: Bizonyos vírusok, például a mumpsz vírus, képesek a mellékherekbe vándorolni és gyulladást okozni.
  • Szexuális tevékenység: Bizonyos esetekben az ejakuláció során a húgyúti vagy szexuális fertőzések a herezacskóba juthatnak és gyulladást okozhatnak.
  • Immunrendszer gyengesége: Az immunrendszer gyengülése vagy legyengülése esetén a fertőzésekkel szembeni védekezés csökkenhet, ami növelheti a mellékhere gyulladásának kockázatát.