A húgycső polyp egy olyan állapot, amelyben a húgycső belső felszínén kis, duzzadt növedékek, ún. polipok alakulnak ki. Ezek a polipok lehetnek jóindulatúak vagy ritkább esetekben rosszindulatúak. A húgycső carunculus pedig egy specifikus típusú polip, amely gyakrabban fordul elő a nőknél.

A húgycső polypok okai és tünetei

A húgycső polypok általában nem okoznak jellegzetes tüneteket, és sok esetben véletlenül fedezik fel őket más vizsgálatok során:

• Vérzés: A húgycső polipok könnyen vérzéshez vezethetnek, különösen akkor, ha irritáló hatásnak vannak kitéve, például közösülés vagy húgyhólyag ürítés során.
  • Húgyúti tünetek: Polipok jelenléte a húgycsőben gyulladást vagy irritációt okozhat, ami húgyúti tüneteket eredményezhet, mint például gyakori vizelés, égő érzés vizeléskor, vagy fájdalom a húgyhólyagban.
  • Vizeletürítési problémák: Nagyobb polipok mechanikai akadályt képezhetnek a vizelet áramlásának útjában, ami nehezített vagy fájdalmas vizeletürítést eredményezhet.

Előfordulása és hajlamosító tényezők

• Hormonális változások: Hormonális változások, mint például az ösztrogén szint emelkedése, hozzájárulhatnak a húgycső polypok kialakulásához. Ezért a nőkben a terhesség és a menopauza idején nagyobb a hajlam a betegségre.
  • Irritáció és gyulladás: A húgycső irritációja, krónikus gyulladás vagy ismétlődő húgyúti fertőzések hajlamosíthatnak a polypok kialakulására.
  • Életkor: A húgycső polypok általában felnőttkorban vagy idősebb korban jelentkeznek. Az életkor előrehaladtával a szövetekben bekövetkező változások és a hormonális egyensúly megváltozása hozzájárulhat a betegség kialakulásához.
  • Genetikai tényezők

A húgycső polyp, carunculus műtéti eltávolítása

• A Déli Klinikán elvégzett húgycső polyp, carunculus műtéti eltávolítása előtt magánkórházunk urológus szakorvosa az előzetes urológiai szakorvosi vizsgálat során a beteg fizikális vizsgálata mellett áttekinti a beteg kórelőzményét (korábbi és jelenlegi betegégeit, kezeléseit, műtéteit), részletesen elmagyarázza a húgycső polyp kezelési lehetőségeit, megbeszéli a műtét menetét és a javasolt műtéti érzéstelenítés típusát
  • Urológiai központunkban minden műtéti beavatkozás egyedi és személyre szabott, azaz az alkalmazott műtéti technológia változhat a húgycső polyp súlyosságától, kiterjedésétől, a beteg általános állapotától, társbetegségeitől, preferenciáitól, az urológus szakorvos szakmai javaslataitól, preferenciáitól és egyéb tényezőktől is
  • A húgycső polyp műtéti eltávolítása során alkalmazott fájdalomcsillapítás, műtéti érzéstelenítés megválasztásánál klinikánk urológus és aneszteziológus szakorvosai a húgycső polyp súlyossága (kiterjedése) mellett figyelembe veszik a beteg egyéni érzékenységét és a beteggel történt egyeztetés alapján határozzák meg a műtéti fájdalomcsillapítás és érzéstelenítés módját.

Amennyiben magánkórházunkban a húgycső polyp, carunculus műtéti eltávolítása helyi érzéstelenítésben került elvégzésre akkor a Páciens a műtétet követően általában 15-30 perc megfigyelést követően távozhat.

Ha a húgycső polyp, carunculus műtéti eltávolítása altatásban (általános érzéstelenítésben) került elvégzésre akkor a műtétet követően általában 4-6 órás megfigyelés szükséges.

A húgycső polyp, carunculus műtéti eltávolítását követő teendőkről, a szakszerű seb ellátásról, sebkezelésről, a potenciálisan szükséges műtét utáni fájdalomcsillapításról, a javasolt kontroll vizsgálatról, utógondozásról, a műtétet követő felépülést, gyógyulást elősegítő életmódról urológus szakorvosaink és szakképzett ápolóink részletes tájékoztatást nyújtanak.

A húgycső polyp, carunculus műtéti eltávolítását követően célszerű figyelmet fordítani az alábbiakra:

1. Megfelelő sebkezelés: kérjük, hogy urológus szakorvosunk, vagy szakápolónk javaslatai alapján a fertőzés(ek) megelőzése és a minél gyorsabb gyógyulás elősegítése miatt fordítson kiemelt figyelmet a műtéti seb tisztántartására és fertőtlenítésére!
  2. A műtét utáni regeneráció és sebgyógyulás elősegítésére célszerű korlátozni a túlzott fizikai terhelést, megerőltető testmozgást és a szexuális tevékenységet.
  3. Amennyiben a műtét után enyhe fájdalom, érzékenység vagy kellemetlenség tapasztalható a műtéti területen akkor alkalmazza az urológus szakorvos által javasolt fájdalomcsillapítót vagy helyi érzéstelenítőt a fájdalom megszüntetésére. Ha azonban súlyosabb fájdalom jelentkezik, vagy a fájdalomcsillapító hatására sem enyhül a fájdalom, esetleg vérzés, vagy gyulladás (a seb környéke pirossá, meleggé, fájdalmassá válik, hőemelkedés vagy láz) alakul ki, akkor célszerű felkeresni kezelőorvosát.

A húgycső polyp, carunculus műtéti eltávolítását követő felépülési idő változó lehet és függ a beavatkozás méretétől, a szervezet gyógyulási képességétől és más egyéni tényezőktől. Mivel a várható konkrét felépülési idő és az utógondozás részletei az adott Pácienstől és az urológus, proktológus, nőgyógyász szakorvos által alkalmazott eljárásoktól függenek ezért fontos, a kezelő szakorvossal történő konzultáció és a szakorvosi javaslatok pontos betartása a műtét utáni teendőkről, a javasolt kontroll vizsgálat(ok)ról és a gyógyulási folyamatról!

IDŐPONTFOGLALÁS KONTROLL VIZSGÁLATRA

alap urológiai szakorvosi vizsgálat

urológiai kontroll szakorvosi vizsgálat

Húgycső polyp, carunculus eltávolítása műtőben